فروش انواع مصالح ساختمانی

blank

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی موادی هستند که در بخش های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند: ساختمان ها و کارهای عمومی (اغلب با نام اختصاری BTP به آن اشاره می شود). آنها طیف وسیعی از مواد را پوشش می دهند که عمدتاً شامل چوب، شیشه، فولاد، آلومینیوم، منسوجات، پلاستیک (به ویژه عایق) و مواد حاصل از تبدیل محصولات معدن است که می تواند کم و بیش پیچیده باشد (از جمله بتن و مشتقات مختلف خاک رس). مانند آجر، کاشی، کاشی و عناصر مختلف بهداشتی).

مصالح ساختمانی یک ماده است و برای ساخت سازه ها و ساختمان ها استفاده می شود. مصالح ساختمانی به شکل اصلی خود به عنوان مواد اولیه و همچنین محصولات فرآوری شده استفاده می شود.با این حال، بسیاری از مصالح ساختمانی به عنوان مواد اولیه در ساخت و ساز استفاده نمی شود. مثال: خاک رس با تشکیل آجرهای سفالی از آن و اجازه دادن به آنها برای خشک شدن در هوا تصفیه می شود.

blank

انواع مصالح ساختمانی بر اساس نحوه تولید

مصالح ساختمانی پیش ساخته

به مصالحی گفته می شود که در کارخانه یا کارگاه های مختلف تولید و سپس به محل اجرای پروژه منتقل و استفاده می گردند. با استفاده از مصالح پیش ساخته هزینه های کلی پروژه و زمان اجرای آن کاهش می یابد. همچنین با کاهش میزان ضایعات ساخت و ساز، گامی موثر در جهت حفظ محیط زیست برداشته خواهد شد.

 

مصالح ساختمانی درجا

به مصالحی  که در محل اجرای پروژه های ساخت و ساز تولید و مورد استفاده قرار می گیرند، مصالح ساختمانی درجا می گویند. مانند انواع:

ملات، قیرگونی درجا، چهارچوب درجا، اسکلت ساختمان و بتن درجا و …

blank

از انواع مصالح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مصالح ساده (شن، آجر و…)

2- مصالح مرکب (ملات، بتن و …)

3- مصالح پیش ساخته (دیوار بتنی، پنل گچی و…)

4- مصالح ساختمانی درجا (چارچوب درجا، بتن درجا و …)

فلزات (مس، آهن، روی، آلومینیوم، سرب و غیره) :

  • در ساخت و ساز استفاده می شوند، اغلب به آلیاژهای فلزی تبدیل می شوند، یعنی با همجوشی چند فلز. به عنوان مثال فولاد، متشکل از آهن و حداقل مقدار کربن.

چوب :

  • چوب نرم که اغلب از درختان مخروطی ساخته می شود، عمدتاً در ساخت ساختمان ها یا مبلمان مختلف استفاده می شود. چوب سخت از چوب های سخت به دست می آید و برای ساخت مبلمان یا در پروژه های ساختمانی طولانی مدت استفاده می شود.

محصول بلند :

  • انواع محصولات نورد شده، تیرآهن، میلگرد، مفتول فولادی یا فرفورژه.

     

فویل :

  • محصولات کشیده شده مختلف، شیشه کشیده شده، فلز: ورق فولاد، سرب، روی، غشاهای مصنوعی و غیره.

مقیاس :

  • کاشی، تخته سنگ، کاشی، زونا و غیره.

سنگفرش مستقیم (موازی) :

  • آجر، بلوک، سنگفرش و غیره.

مواد طبیعی با منشاء گیاهی :

  • چوب، پنبه، کاغذ، مقوا و غیره،

مواد طبیعی با منشاء حیوانی :

  • پشم، چرم و غیره،

پودر :

  • گچ، سیمان، آهک و غیره.

غیرقابل اختلاط :

  • “فایبر گلاس”، “فیبر کربن”، تخته سه لا، بتن، بتن مسلح، “کولار” و غیره.

پلیمرهای ترموپلاستیک :

  • پلی اتیلن (PE)، پلی استایرن (PS)، پلی وینیل کلراید (PVC) و غیره،

 فلزات آهنی :

  • فولادهای کم آلیاژ و کم آلیاژ، چدن

 فلزات غیر آهنی :

  • آلومینیوم، مس، نیکل، تیتانیوم، آلیاژهای روی و غیره
blank
blank

مصالح ساختمانی - سنگ

سنگ ها از نظر اندازه و شکل متمایز می شوند. دانه های شن بسیار ریز یا بهتر است ریز باشند و اندازه آنها همیشه بیش از دو میلی متر نیست. هر چیزی بین دو میلی متر تا حدود شش سانتی متر سنگریزه است. سپس به قسمت های جداگانه آن سنگریزه نیز گفته می شود. اگر آب به آنها شکل داده باشد، می توانند مربع یا گرد باشند. قلوه سنگ حاوی تکه های بزرگتری است.

سنگ‌های مختلف با مواد، رنگ، سختی و سایر ویژگی‌هایشان متمایز می‌شوند. بر اساس سازند می توان روابط خانوادگی بین سنگ ها را تشخیص داد. جواهرات نیز وجود دارد. آنها به خصوص به دلیل وجود تعداد کمی از آنها یا به دلیل سخت بودن بسیار ارزشمند هستند. سنگ های نیمه قیمتی رایج ترند، بنابراین قیمت کمتری دارند. با این حال، کانی های منفرد مانند کوارتز به عنوان سنگ محسوب نمی شوند.

مصالح ساختمانی - آجر

وقتی صحبت از آجر می شود، اصطلاحاتی مانند آجر یا کلینکر به سرعت مطرح می شوند. اما آیا واقعاً همینطور است؟ مصالح ساختمانی یک چیز مشترک دارند: همه آنها از خاک رس و مواد افزودنی مختلف ساخته شده اند. با این حال، همه آجرها یکسان نیستند! تفاوت اصلی در فرآیند احتراق نهفته است.

مصالح ساختمانی - سفال

سفال به طور مستقل در زمان های مختلف در مناطق مختلف کشف شد. تحقیقات نشان می دهد که سفال بیش از 10000 سال پیش شناخته شده است.

قطعات سرامیکی که امروزه یافت می شوند از نظر ترکیب متفاوت هستند، زیرا اجداد ما با مواد خامی که به صورت منطقه ای پیدا می‌کردند کار می‌کردند. این تفاوت را ایجاد می‌کند.

رابطه مصالح ساختمانی با بهداشت

تاریخ مملو از بلایای سلامتی است. طاعون و بیماری های آفتی از قرن نوزدهم با بهبود بهداشت و به ویژه بهداشت خانگی، آب آشامیدنی، تهویه و غیره ریشه کن شدند. سرب از جمله موارد مسمومیت از دوران باستان تا به امروز مشاهده می شود (به تاریخچه مسمومیت با سرب مراجعه کنید). در لوله ها (نام خود را به لوله کش می دهد) یا در رنگ ها (سروز) استفاده شود. علیرغم ممنوعیت استفاده از سرب در رنگ ها و بنزین در بسیاری از کشورها، موارد جدی مسمومیت با سرب در اکثر شهرهای بزرگ (سکونتگاه های قدیمی) و مناطق صنعتی همچنان ادامه دارد.

لیست انواع مصالح ساختمانی

لیست زیر تنها بخشی از مصالح ساختمانی است که در سازه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند:

سیمان

بتن

آجر

میلگرد

آهن

فولاد

چسب بتن

سنگ

ماسه

پوکه معدنی

خاک

قیر

فلز

شیشه

پلاستیک

فوم پلی استایرن (یونولیت)

گچ

چوب

کاشی و سرامیک

درب و پنجره یو پی وی سی

پودر سنگ

درب

درب از عناصر مختلفی تشکیل شده است. مهمترین آنها ورقه در و چارچوب است. قاب پایدار را در دهانه دیوار فراهم می کند. لولاها که در نسخه های دو قسمتی و سه قسمتی موجود هستند، تحرک را تضمین می کنند و به عنوان رابط بین چارچوب و لنگه در عمل می کنند.

پوکه

پوکه سنگی آتشفشانی است که در هنگام شکل گیری با گازهای مختلفی نفوذ کرده و به همین دلیل حفره هایی را تشکیل می دهد. بنابراین سنگ متخلخل از حدود 85 درصد هوا تشکیل شده است. آنقدر سبک است که حتی روی آب شناور می شود. پوکه برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود.

پودر سنگ

آرد سنگ که به آن آرد سنگ اولیه نیز گفته می شود، یک افزودنی معدنی خاک است. حاوی عناصر کمیاب ارزشمند است و خاک را بهبود می بخشد.

موزاییک

موزاییک یک تزیین سطح هنری است که از بلوک های ساختمانی رنگی کوچک بر روی پایه چسبی تشکیل شده است، به عنوان مثال از سنگ، مواد معدنی، شیشه، کاشی، کاشی یا صدف.

گچ

گچ قطعا برای همه شناخته شده است. در اصطلاح عامیانه به پودر سفید گچ گفته می شود که با آب مخلوط می شود و سپس به صورت توده جامد در می آید.
با این حال، اصطلاح گچ فقط از نظر شیمیایی برای محصول واکنش با آب، دی هیدرات سولفات کلسیم صحیح است.
بنابراین نه تنها در پزشکی برای بانداژهای پایدار، بلکه به روش های مختلف در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود

مصالح پایدار و فاکتورهای مهم آن

انتخاب مصالح پایدار اهمیت بسیار زیادی در حوزه ساخت و ساز دارد. با به کارگیری این مواد گام موثری در جهت کاهش خطرات زیست محیطی برداشته خواهد شد.

معیارهای زیادی به منظور ارزیابی مصالح پایدار وجود دارند که هر کدام شاخص های ویژه خود را شامل می شوند:

blank
زیست محیطی

سازگاری با اصول زیست محیطی

روش استخراج مواد اولیه

انرژی پنهان

تاثیر مصالح بر وضعیت هوا

پتانسیل اسیدسازی

اثر چرخه حیاط مصالح

قابلیت بازیافت

میزان هدر رفت مصالح

تامین آسایش و آرامش ساکنین

blank
تکنیکی

قابلیت نگهداری

تکنیک های فنی

خاصیت آکوستیک

دوام، مقاومت و حداکثر میزان عمر مصالح

سهولت استفاده در ساخت و ساز

وزن و جرم مصالح

قابلیت سازه ای

استحکام در برابر تخریب

مقاومت در برابر حرارت و آتش

blank
اقتصادی و اجتماعی

هزینه نیروی کار

هزینه تعمیرات

هزینه حمل و نقل

هزینه چرخه حیات

تامین امنیت و سلامتی برای افراد جامعه

زیبایی و جلوه ظاهری

هزینه دورریز مصالح

به کارگیری مصالح بومی

تطبیق با سنت ها و فرهنگ ها